Plastyka klasy 5


Lekcja 3 online

Temat: Sztuka pod gołym niebem. Statyka i dynamika w architekturze.

Cele: 
1. Wiem co to jest architektura.
2. Rozumiem i określam pojęcia statyki i dynamiki w architekturze.
3. Omawiam i porównuję cechy kompozycji statycznej i dynamicznej w architekturze.
4. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej podczas projektowania form architektonicznych.


Architektura – dziedzina sztuki, których dzieła, na ogół wielkich rozmiarów są wznoszone pod gołym niebem. Poza atrakcyjnym wyglądem dzieło architektoniczne (budowla) musi być funkcjonalna. Musi spełniać cel, do którego zostało przeznaczone na przykład jako miejsce pracy, modlitwy, relaksu.

Kompozycji statyczna - wrażenie, spokoju, stałości, niezmienności. Dominują linie pionowe i poziome.

Kompozycji dynamiczna - wrażenie ruchu, niepokoju. Dominują linie ukośne, faliste, niespokojne, krzywe i powyginane.
Porównanie fasad (frontowych ścian) dwóch budowli współczesnych.


Podręcznik: strony 66-68
Zadanie do wykonania:
Potrzebne materiały: kartka A4 , dowolna technika.
Tematy do wyboru: 
1. „Wodny park rozrywki w kompozycji dynamicznej”.  Narysuj niezwykłe baseny ze zjeżdżalniami, tunelami. Dodatkowo dynamikę mogą potęgować kontrastowe barwy.
2. „Zamki w ogrodach w kompozycji dynamicznej”. Narysuj niespokojny i dynamiczny zamek o znacznie zróżnicowanych kształtach wśród różnorodnych roślin ogrodu (np. zamek wiatru). Dodatkowo dynamikę mogą potęgować kontrastowe barwy.

Czas na wykonanie zadania: do 10.05.2020 r. (wysłanie pracy po terminie z uzasadnionych powodów wezmę pod uwagę).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lekcja 2
Temat: Tradycje Wielkanocne.

Zadanie było przeznaczone dla chętnych.
Ten temat nie podlega już ocenie.
19.04.2020 r.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekcja 1 online

Temat: Tajemniczy ogród w kompozycji otwartej

Cele: 
1. Posługiwanie się wybraną techniką malarską.
2. Znajomość zagadnienia kompozycji otwartej.
3. Umiejętność wykorzystania wiedzy w ćwiczeniu praktycznym.
4. Rozwijanie wyobraźni.

Kompozycja otwarta – to tak, która wydaje się wychodzić poza ramy obrazu. 
Podręcznik: strony 38-40

Pomocne filmiki. Możesz poszukać inspiracji:

sposoby malowania akwarelami + jak namalować kolorowego ptaka?: https://www.youtube.com/watch?v=7FEK75JSmeU 

triki i sposoby malowania akwarelami + jak namalować wieloryba?: https://www.youtube.com/watch?v=EK8MMV7HL2A

Przykłady, jak malować kwiaty?:
https://www.youtube.com/watch?v=DT7JfChvdFI
https://www.youtube.com/watch?v=2ymuPJniZp8

Przykłady, jak malować drzewa?:
https://www.youtube.com/watch?v=GKSm8pKzYo4
https://www.youtube.com/watch?v=NSWI4yiocf4
https://www.youtube.com/watch?v=F_Bl7JXQUTg

Zadanie do wykonania:
Potrzebne materiały: kartka A4 z bloku technicznego, farby, pędzle, woda.
Temat: "Tajemniczy ogród w kompozycji otwartej" w dowolnej technice malarskiej.
Czas na wykonanie zadania: do 03.04.2020 r. (wysłanie pracy po terminie z uzasadnionych powodów wezmę pod uwagę).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------